Proč nepodceňovat poškození čelního skla?

Známe to všichni, to nenápadné ťuknutí, následované nervozitou, co se kde stalo. Výsledkem je prasklina na čelním skle. A už vidíme mizející čas i finance, o které během výměny autoskla přijdeme. Ne vždy je však nutné měnit hned celé čelní sklo vozu. Často postačí drobnější oprava a autosklo je opět plně funkční a my klidnější.

Na stáří praskliny nezáleží, ale čím dříve bude opravena, tím lépe. Zejména v podzimních a zimních měsících je údržba vozu náročnější. Střídá se teplé a studené počasí, vítr déšť, nakonec sníh a led. Voda, která zateče do praskliny autoskla a přemění se v led, může nadělat pořádnou paseku a vám nakonec nezbyde, než urychleně vyměnit celé čelní sklo.

Na co si dát pozor:

  • rozdílné teploty – uvnitř a vně vozu, extrémní výkyvy počasí
  • zatékání vody do praskliny – zejména při teplotách kolem nuly, kdy může voda nečekaně zamrznout
  • zamrznutí vody v prasklině – led v prasklině může původní drobné poškození výrazně rozšířit

Je mnoho drobných nástrah, které nám mohou zkomplikovat život a přidělat starosti s vozem. Metoda scelování je velmi účinná a rychlá pomoc při drobných poškozeních. Až 80% poškození čelních skel je možné opravit a není nutná komplexní výměna skla. Kdy je možné ji využít?

Prasklina skla nesmí:

  • být větší než 10 cm
  • zasahovat do okraje skla
  • být v zorném poli řidiče (30 cm pás před řidičem)
  • v případě hvězdicové praskliny nesmí být průměr větší než 25 mm
  • místo, kde dopadl kamínek, by nemělo být větší než cca 5 mm

Jak funguje metoda scelování předního skla?

Metoda využívá speciální pryskyřici k zacelení drobné praskliny. Pod tlakem se odsaje vzduch z praskliny a nahradí pryskyřicí. Ta po vytvrdnutí získá stejný index lomu světla, jako má sklo. To je zásadní, protože následně získá původní pevnost. Oprava ve specializovaném servise trvá kolem 2 hodin. Na cenu má vliv velikost poškození.

GFB Autosklo poskytuje i službu mobilního scelování skel. Přijedeme za vámi a opravíme drobné poškození v co nejkratším čase. Vy budete mít po starostech a předejdete i větším komplikacím v budoucnu.

Doporučujeme všem řidičům si čelní sklo pojistit, zejména u dražších vozů. Nikdy nevíte, co způsobí drobný kamínek při nárazu na vaše sklo a je dobré být připraven.

Scelení a jeho pozitivní dopady na poškození čelního skla

Poškozené čelní sklo není nutné vždy vyměnit. Často stačí oprava praskliny, která je i levnější. U metody scelení je vzduch z praskliny nahrazen pryskyřicí. Ta zajistí potřebnou tvrdost a optické vlastnosti skla. Právě pro své zcela vyhovující vlastnosti je jednou z nejpoužívanějších možností. Zároveň je ekonomická a poměrně dostupná. Obnoví původní tvrdost skla a je proto hojně využívána při klasických i mobilních opravách čelního skla.

Proč je lepší prasklé čelní sklo nepodceňovat? Podívejme se na to z hlediska některých ročních období.

Jaro

Jarní období je velmi pozitivní. Vše se probouzí, kvete a přibývá slunečních paprsků. Jarní romantika má však i svou stinnou stránku pro technický stav vozidla. Jsou to zejména teplotní změny. Rána mohou být ještě chladná a teplota se může držet i pod nulou, přes den je pěkné počasí s vyšší teplotou a večer mohou teploty zase jít nečekaně dolů. Všechny teplotní výkyvy kladou vyšší nároky na technický stav vozidla. Proto je dobré o něj více pečovat, zejména o přední sklo. I malou prasklinku z výše uvedených důvodů, je lepší ihned opravit. Vyhnete se nebezpečí, že se prasklinka vlivem počasí zvětší do rozměrů, které budou možná vyžadovat i výměnu celého předního skla. Ze zkušenosti našich klientů víme, že drobný kamínek nemusí způsobit velkou škodu. Pokud je prasklinka v řádu milimetrů a mimo zorné pole řidiče, nemusíte se hned děsit. Jen připomínáme, že přes noc mohou teploty negativně působit na materiál a za pár dní je z prasklinky například pavouček, a to už může být problém k rychlém a finančně nákladnějšímu řešení.

Podzim

Podzim je bohatý na nevlídné počasí, déšť a nižší teploty. Dovedete si představit, co taková voda v drobné prasklince čelního skla může napáchat škody? Budete-li ti šťastnější, pár dní se nemusí nic dít a prasklina „drží tvar“. Z nenadání však teploty mohou poklesnout, nebo se prasklina zanese drobnými nečistotami a ty způsobí její rozšíření. Mohou i komplikovat následnou opravu, která tak bude finančně náročnější. Voda, která se drží přes noc v prasklině, spolu s drobnými nečistotami negativně působí na sklo a zbytečně narušuje celistvost materiálu. Vy to ani nemusíte vidět. Jen jednoho dne přijdete k autu a malinká prasklinka se rozšíří do větších rozměrů. Pak je třeba jednat ihned, protože vám hrozí i pokuta. V článku Rozbité čelní sklo – jak se zachovat najdete více o pokutách a co policie sleduje při běžné kontrole.

Zima

Zima je na drobné praskliny vůbec nejhorším obdobím. Déšť měnící se v sníh v kombinaci s mrazem může vaše auto opravdu vážně poškodit. Voda, která do praskliny přes den zateče, v noci zmrzne a zvětší tak svůj objem, vám ráno může přinést opravdu nepříjemné překvapení a vytáhnout vám z kapsy pěkných pár tisícovek navíc. Pokud prasklinku co nejrychleji necháte opravit metodou scelení, vašemu čelnímu sklu nic nehrozí a vy můžete klidně spát.

Drobné ani ty větší praskliny se nevyplatí nechat bez opravy a už vůbec ne dlouhodobě. Není nutné hned vyměňovat celé přední sklo. Metoda scelení je ideálním řešením vašeho problému. Ještě připomeneme článek Proč nepodceňovat poškození čelního skla, kde zjistíte parametry prasklin a kdy je dobré ihned sklo opravit, případně vyměnit. Přejeme šťastnou a bezpečnou cestu.

 

Rozbité čelní sklo – jak se zachovat?

Prasklina na čelním skle vašeho vozu nemusí být až takový problém. Pokud vám neposedný kamínek či jiná příčina nečekaně poškodila čelní sklo, máte několik možností, jak se zachovat. Určitě před tím, než zajedete do servisu, promyslete následující možnosti:

  • Ideální případ – viníka zastavíte, on vinu přizná a vše nahlásí na pojišťovnu. Z jeho povinného ručení vám bude proplacena oprava či výměna skla. Takových případů je bohužel, opravdu minimum.
  • Viník neznámý – v případě, že není možné identifikovat, odkud kamínek odlétl, jsou náklady na opravu zcela na vás. Nyní se musíte rozhodnout, co je pro vás nejvýhodnější.
  • Proplacení poškozeného skla z vašeho povinného ručení či havarijního pojištění – podle našich zkušeností je to asi nejčastější způsob. Mnoho lidí v tomto případě ale řeší, jestli se na pojišťovnu skutečně obrátit. Proč? Sice vám bude poskytnuto pojistné plnění, ale zároveň je poškozenému odebrán určitý počet bonusů a tím dochází ke zvýšení pojistného. Naše rada zní: zvažte výši nákladů na opravu a cenu zvýšeného pojistného. Pokud je škoda v řádu stovek korun, vyplatí se opravu uhradit ze svého. Jedná se zejména o drobné poškození čelního skla, které lze opravit např. metodou scelení.
  • Máte-li k povinnému ručení připojištění skel – je naopak výhodné ho přímo využít. Jeho cena je vždy mnohonásobně menší než škoda na skle vozidla.

Hrozí vám za prasklé čelní sklo pokuta?

Zapamatujte si jednoduché pravidlo. V případě poškození čelního skla je nezbytná okamžitá oprava či výměna. Zákon sice toleruje prasklinu do 10 cm mimo zorné pole řidiče (velmi obecně řečeno), ale nikdy nevíte, co s malou prasklinkou udělá vliv okolí (déšť, změna teploty, sníh, vítr, …). Z drobného ťuknutí se během pár hodin může stát několikacentimetrové poškození, které je třeba řešit ihned.

Česká republika

Pokud vás zastaví policejní kontrola, hrozí vám v lepším případě pokuta a v horším i zákaz pokračovat dál v jízdě. Peněžní pokuta se pohybuje od 5 000 Kč do 10 000 Kč. Samozřejmě i ztráta 5 bodů dle bodového systému.

Rakousko

Kvůli špatnému technickému stavu vozidla, kam prasklé čelní sklo beze sporu patří, vám v Rakousku mohou zakázat pokračovat v jízdě, dokud závadu neodstraníte. Dále vám mohou vyměřit pokutu, která se pohybuje od 300 EUR až po 5 000 EUR za opravdu závažný prohřešek. Vyplatí se raději neriskovat, a nechat opravit i malou prasklinu. Jednak preventivně, aby nevznikl větší problém a jednak i z ekonomických důvodů.

Německo

v Německu patří prasklé čelní sklo mezi základní nedostatky a policie vám může zakázat pokračování v jízdě. Výše pokuty je v podobném rozmezí jako v Rakousku.

A doporučení na závěr? Neriskujte. Pokud je to možné, prasklinu okamžitě nechte opravit.